Ooit al een paswoord vergeten?

Ik denk dat we het allemaal al eens hebben meegemaakt, je wil je ergens inloggen en je bent ofwel gebruikersnaam of het paswoord vergeten. Op dat ogenblik kan je uiteraard het paswoord naar je e-mail account verzenden dat gekoppeld is aan die bepaalde account. Onlangs ben ik het programma 1Password gaan gebruiken en het maakte mijn gebruik op het internet weer een stuk makkelijker.

1Password is een betalend programma en het creëert sterke en unieke paswoorden, gaat ze onthouden en slaat ze op in een database. Tijdens de installatie integreer je 1Password in al je browsers. Wanneer je jezelf voor de eerste keer inlogt op bijvoorbeeld GMail, vraagt 1Password om de log-in gegevens op te slaan. In het programma zelf kan je alles indelen in categorieën. Wanneer je een volgende keer wil inloggen, druk je op de ‘1P’-logo bovenaan je browser, selecteer ‘GO & FILL’ en 1Password herkent meteen de account waarop je wil inloggen, het vult veilig je gegevens in en logt rechtstreeks in op de account.

Een tweede mogelijkheid van 1Password is het opslaan van al je financiële gegevens in een portefeuille zoals bankkaarten, kredietkaarten enzovoorts in een soort van kluis. Zoals ook het maken van een identiteit. Deze twee zijn zeer handig bij online aankopen, dus wanneer je iets aankoopt op het internet, kan je met behulp van die portefeuille en je identiteit, de nodige algemene en financiële gegevens veilig laten invullen door 1Password, zonder dat je alles moet gaan opzoeken.

Dit programma geeft de mogelijkheid tot het synchroniseren van al deze gegevens met je iPod Touch, iPhone of iPad via de simpele 1Password-applicatie.

Het is een zeer vernuftig programma en het maakt je leven op het internet veel gemakkelijker. Zeker aan te raden voor diegene die aangemeld zijn bij talloze fora. Het enige nadeel is dat het programma betalend is. Voor ‘single-user’ kost het je ongeveer 30 dollar voor de Windows-versie en ongeveer 40 dollar voor de Mac-versie. Voor meer informatie kan je terecht op de website van Agilewebsolutions. Download de proefversie en probeer dit programma uit!

Over carlfrancois

Student Marketing Katholieke Hogeschool Kempen Turnhout Bekijk alle berichten van carlfrancois

16 responses to “Ooit al een paswoord vergeten?

  • Robin

    Ik gebruik dit programma nu al 2 jaar en ik moet zeggen dat het zijn geld meer dan waard is. Misschien een leuk weetje, als je dit programma gebruikt in samenwerking met dropbox (http://help.agile.ws/1Password3/dropbox_syncing.html) kan je je database online zetten en heb je altijd de meest recentste versie van je paswoorden en moet je nooit meer synchroniseren.

    • carlfrancois

      Dit ga ik zeker uitproberen, bedankt voor de feedback !

    • carlfrancois

      Robin, nu ik je iPhone heb overgekocht, heb ik uiteraard de 1Password applicatie gedownload en uitgetest in samenwerking met Dropbox. Ik sta versteld hoe gemakkelijk het 1Password programma op mijn Mac samenwerkt met de iPhone-applicatie via Dropbox. Van het ogenblik dat er 1 wijziging wordt aangebracht op de iPhone, is deze aangepast na automatische synchronisatie op de Mac en omgekeerd. Thanks for the TIP !

  • laurent

    Ik zou graag zo’n prijs betalen om al die vergeten wachtwoorden en dergelijke te vermijden !

  • Klaas

    Als het programma zo goed is als omschreven, wil ik het wel eens uitproberen.
    Heb al regematig meegemaakt dat ik mijn wachtwoorden vergeten ben.

    Het is ook gemakkelijk om uw paswoorden aan te passen, aangezien dat programma ze onthoud. Hoeveel verschillende wachtwoorden ik nu heb is bijna niet meer bij te houden

  • Axel

    De download staat klaar voor zowel Mac als iPod!
    Was al een tijdje op zoek naar het juiste programma, nu denk ik het gevonden te hebben!

    • carlfrancois

      Inderdaad, en op iPod is de goedkoopste versie meer dan voldoende… en zoals ‘Robin’ hierboven aanhaalde, in samenwerking met Dropbox hoef je achteraf nooit meer te synchroniseren.
      Bedankt voor de reactie !

  • Tom

    Leuk om te weten dat er zo een programma bestaat!

    Tom

  • Tom

    Leuk om te weten dat er zo een site bestaat

    Tom

  • Jos Vos

    Deze is echt wel goed… Eerst probeerde ik altijd hetzelfde paswoord te gebruiken, maar dan moest het minimum 6, een speciaal teken etc… zodat ik toch uiteindelijk ook alles begon te vergeten. Opschrijven dan maar… een aparte database… tot nu. Bedankt!

  • Maarten

    Ik weet niet of ik hier geld voor zou betalen. Moest ik belangrijke paswoorden niet willen vergeten zou ik er wel eens over nadenken want dit is toch wel een handige tool.

  • Linde Lambrechts

    Goed te weten dat zulk programma bestaat 🙂 altijd handig

  • Sofie Quirynen

    Lijkt inderdaad wel een nuttig programma, ik wist niet dat zoiets bestond. Maar bij mij lukt het tot nu toe nog om bijna overal hetzelfde paswoord te gebruiken. Wanneer mijn geheugen me hiermee in de steek laat, zal ik er zeker eens over nadenken om het aan te schaffen.

    Sofie

  • Ruben

    Leuk artikel, maar ik betwijfel of ik €30 ga betalen om mijn wachtwoorden te onthouden ergens op servers. Lijkt me nogal tricky…
    Waarom laat je je wachtwoordbeheerder in Firefox je wachtwoorden niet onthouden en telkens invullen? Ik heb daar nog geen problemen mee ervaren… Natuurlijk kan ik die niet synchroniseren met ‘mijn’ Iphone of op ander computers, maar ik neem aan dat als je meestal op dezelfde PC zit, je geen nood hebt aan webopslag. Hoogstwaarschijnlijk gebruik je op Iphone, Ipad en een tweede pc slechts enkele sites waarvan je de wachtwoorden ket.
    Je kan ook overal hetzelfde (moeilijke) wachtwoord instellen (hoewel men dit gevaarlijk noemt) en regelmatig eens een andere wachtwoord kiezen…

  • Els Leysen

    Goed om weten dat je het onthouden van wachtwoorden kan vergemakkelijken!
    Zelf heb ik het niet echt nodig, maar ik ga het zeker door vertellen!

  • G

    Had er geen idee van dat zoiets bestond, maar lijkt me wel super handig!

Geef een reactie

